Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to aplikacja Ministerstwa Zdrowia, dzięki której szybko, łatwo i bezpiecznie znajdziesz dane medyczne swoje i bliskich, którzy udostępnią Ci konto. Stworzono je po to, aby usprawnić formalności związane z procesem leczenia oraz by dać pacjentom łatwy i pełny wgląd w ich dokumentację medyczną. IKP jest bezpłatne, powszechne, łatwe i szybkie w obsłudze. Podpowiadamy, jakie korzyści płyną z zalogowania się na swoje IKP i jak zacząć z niego korzystać?
IKP zapewnia dostęp do indywidualnych informacji na temat:
- świadczeń wraz z kwotami, których udzielono Ci w ramach NFZ
- prawa do świadczeń opieki zdrowotnej – czy je masz i na jakiej podstawie
- wyrobów medycznych i leków (wraz z wysokością refundacji), które były Tobie zalecone
- upoważnień do dokumentacji medycznej, które przekazujesz swoim bliskim
- zaświadczeń lekarskich w czasie choroby i macierzyństwa, które wystawili Ci lekarze
- e-recept, e-skierowań, które wystawili Ci lekarze
- dawkowania zaleconych leków
- rodzice mają dostęp do pełnych danych o leczeniu swoich dzieci do 18. roku życia
IKP poza ofertą informacyjną daje także możliwość załatwienia wielu spraw, np.:
- uzyskasz recepty na leki bez konieczności wizyty u lekarza, jeśli kontynuujesz leczenie
- dostaniesz powiadomienia o wystawionych e-receptach i kody do ich realizacji w aptece poprzez sms lub mailem
- otrzymasz recepty od pielęgniarki lub położnej – zarówno po tradycyjnej wizycie, jak i po konsultacji telemedycznej (na odległość)
- upoważnisz inną osobę do dostępu do Twoich danych medycznych lub informacji o stanie Twojego zdrowia
Co trzeba zrobić, żeby zacząć korzystać z IKP?
Jeżeli chcemy zacząć korzystać z IKP należy wejść na stronę pacjent.gov.pl i zalogować się przy pomocy Profilu Zaufanego postępując zgodnie z instrukcją. Po zalogowaniu się na koncie trzeba wejść w zakładkę Moje Konto, które znajduje się w prawym, górnym rogu ekranu. Tam należy uzupełnić dane o numer komórkowy. Od tego momentu można korzystać z Internetowego Konta Pacjenta.
Co jeśli nie mam Profilu Zaufanego? Co to jest?
Profil Zaufany to specjalny profil cyfrowy, dzięki któremu mamy zagwarantowane bezpieczeństwo naszych danych. Profil Zaufany można założyć online przez bank. Lista banków, w których możesz założyć profil zaufany znajduje się tu: pz.gov.pl
Ponadto można się zarejestrować w serwisie pz.gov.pl, następnie potwierdzić swój profil zaufany w punkcie potwierdzającym, np.: oddział NFZ, urzędzie gminy, urzędzie skarbowym. W Polsce działa 1500 takich punktów. Ich adresy również będzie można znaleźć na stronie www.gov.pl.
Korzyści z posiadania Profilu Zaufanego
Posiadacz takiego profilu może załatwić wiele spraw online, bez wychodzenia z domu. Oprócz korzystania z Internetowego Konta Pacjenta można m.in. załatwić rodzinne sprawy urzędowe: becikowe, świadczenia rodzicielskie, Kartę Dużej Rodziny, świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym, złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej czy zgłosić utratę dowodu osobistego.
(źródło:pacjent.gov.pl/spzozdeblin.pl)