PEUGEOT Sport ma 40 lat. Powstały w październiku 1981 roku Peugeot Talbot Sport, który następnie stał się zespołem PEUGEOT Sport, z dużym zaangażowaniem potwierdzonym sukcesami pojawiał się na wszystkich torach i drogach świata oraz brał udział w największych mistrzostwach i najbardziej kultowych imprezach motoryzacyjnych. Ten awangardowy francuski team wyścigowy wystawiał na start najbardziej ekstremalne pojazdy i najbardziej kultowych kierowców. Od 1895 roku i zwycięstwa w pierwszym na świecie wyścigu na czas – Paris-Bordeaux-Paris – marka zawsze postrzegała sport jako siłę napędową postępu. FIA WEC PEUGEOT wraz z nowym PEUGEOT 9X8 i programem Hypercar w wyścigach wytrzymałościowych wkracza w piątą dekadę działalności z ambicjami zapisania zwycięskiego rozdziału w wielkiej księdze sportowych zmagań. Ta sportowa przygoda perfekcyjnie pokazuje dążenie do doskonałości i wspólnego przeżywania emocji.
O ile niektóre liczby mogą być symboliczne, to fakty i czyny są jak najbardziej realne. Od czasu oficjalnego powstania w październiku 1981 roku, PEUGEOT Sport osiągnął o wiele więcej spektakularnych sukcesów niż liczba świeczek na dzisiejszym torcie, co świadczy o stałej jakości tego zespołu i poprawności jego sportowej strategii. „Sport to wyjątkowe laboratorium technologiczne dla motoryzacji, powiedziała Linda Jackson, dyrektor generalna PEUGEOT. Jest potężną siłą napędową badań i postępu. Dla naszej marki sport jest niezbędnym ogniwem w procesie powstawania samochodów oraz w budowaniu strategii mobilności jutra. 40 lat Peugeot Sport to sukces, powód do dumy, a przede wszystkim opoka i kwintesencja naszych obecnych, ale też przyszłych osiągnięć. To dziedzictwo wyznacza kierunek naszych działań na przyszłość”.
Powołany przez Jeana TODTA zespół Peugeot Talbot Sport, obecnie PEUGEOT Sport, wyprodukował takie kultowe samochody, jak niezapomniane modele PEUGEOT 205 T16, 405 T16, 206 WRC, 306 Maxi, 905, a ostatnio PEUGEOT 908, 208 T16 Pikes Peak, 2008 DKR, 3008 DKR, 208 WRX, jeszcze przed pojawieniem się rewolucyjnego modelu PEUGEOT 9X8. Ten ostatni model znajduje się w centrum strategii elektryfikacji PEUGEOT i w pełni odzwierciedla doskonałą współpracę zespołów sportowych i projektowych.
Mistrzostwa krajów, mistrzostwa świata, legendarne wydarzenia – w ciągu ostatnich czterdziestu lat kobiety i mężczyźni z Peugeot Sport podjęli wszystkie wyzwania, przekazując obecnym zespołom podstawowe wartości: pasję i profesjonalizm.
W lusterku wstecznym PEUGEOT Sport możemy zobaczyć spektakularne i historyczne momenty zdobywania różnych tytułów w rajdowych mistrzostwach świata, czy w krótszej perspektywie czasowej ostatnie mistrzostwa świata rallycross, sukcesy na trasach Wyścigu Dakar na przestrzeni lat, zwycięstwa w wyścigu 24 godziny Le Mans lub w pogoni za chmurami na Pikes Peak, wyścigi na francuskich torach czy też miejsca na podium w F1 jako producent silników. A ta lista nie jest kompletna…
W ciągu 40 lat zespół zdobył:
- 5 tytułów mistrza świata konstruktorów w rajdach samochodowych (1985, 1986, 2000, 2001, 2002),
- 4 tytuły mistrza świata kierowców rajdowych (Timo SALONEN, Juha KANKKUNEN i dwukrotnie Marcus GRÖNHOLM),
- 3 tytuły kierowców i konstruktorów w zawodach Intercontinental Rally Challenge (2007, 2008, 2009),
- Tytuły krajowych rajdowych mistrzów w wielu krajach,
- 3 zwycięstwa w wyścigu 24 godziny Le Mans: w 1992 roku z załogą Yannick DALMAS -Derek WARWICK – Mark BLUNDELL, w 1993 z Christophem BOUCHUTEM – Erickiem HELARYM – Geoffem BRABHAMEM, a następnie w 2009 z tercetem Marc GENE – David BRABHAM – Alex WURZ,
- 3 sukcesy w wyścigu pod stromiznę góry Pikes Peak w 1988 (Ari VATANEN), 1989 (Robby UNSER) i 2013 (Sebastien LOEB),
- Tytuły Mistrza klasy Supertourism, w tym jeden z najbardziej prestiżowych w Niemczech z modelem Peugeot 406 (Laurent AÏELLO),
- 7 zwycięstw w Rajdzie Dakar (1987 – Ari VATANEN, 1988 – Juha KANKKUNEN, 1989 i 1990 – Ari VATANEN, 2016 i 2017 – Stéphane PETERHANSEL i 2018 – Carlos SAINZ),
- 1 tytuł w mistrzostwach świata w rallycrossie w 2015 roku.
Aby móc kierować tymi pojazdami, które bardzo często wyznaczały swoją epokę i dyscyplinę sportu, utalentowani kierowcy mogli liczyć na sumienne, rygorystyczne, waleczne i innowacyjne zespoły PEUGEOT Sport. Opracowując i realizując programy, które obejmowały rajdy, rajdy terenowe i wyścigi na torach na całym świecie, kierownictwo PEUGEOT Sport niosło na sztandarach wartości marki i zawsze się z nimi identyfikowało. W tej grupie osób i liderów projektów pojawiło się kilka wielkich nazwisk, jak: Jean TODT, Corrado PROVERA, Jean-Pierre NICOLAS, Bruno FAMIN i inni. Ich sposób postępowania był zawsze taki sam: inicjować, wprowadzać innowacje, łączyć, rozwijać, a celem było zwycięstwo.
Każdy projekt sportowy z udziałem marki odzwierciedlał wizję, strategię technologiczną, która miała być opracowana w barwach francuskiego producenta. Sport jest wpisany w DNA marki. Bezpieczeństwo, osiągi, zużycie paliwa, elektronika, wspomaganie kierowania, nowe energie… Programy badawcze nie miały końca.
Obecnie program elektryfikacji wdrożony w projekcie Hypercar dla modelu PEUGEOT 9X8 w zawodach FIA WEC i podczas wyścigu 24 godziny Le Mans jest symbolem wyzwań związanych z mobilnością jutra, które stoją przed marką. Z toru wyścigowego na drogę – stale prowadzone są badania, kierowca wyścigowy testuje nowe rozwiązania, a te następnie znajdują zastosowanie w samochodach produkowanych seryjnie. To przemyślany i sprawdzony cykl.
W październiku tego roku PEUGEOT Sport świętuje 40. rocznicę, to ważna data, chociaż stanowi tylko etap, ponieważ droga i zdobywanie doświadczenia wciąż są pełne nowych przygód i odkryć.
inf.,fot.Peugeot