Site icon DNews.pl – REGIONALNY PORTAL INFORMACYJNY

Jedno życie może uratować osiem innych

W Polsce na przeszczep serca dzieci czekają średnio ponad 450 dni. Jak alarmują transplantolodzy, rocznie kilkoro dzieci umiera z powodu braku dawcy. Mamy doskonale wykształconą kadrę oraz najnowocześniejszy sprzęt. Jednak na co dzień lekarze spotykają się z bardzo niską świadomością społeczną na temat transplantacji, a szczególnie transplantacji dziecięcych. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, Fundacja BGK, której fundatorem jest Bank Gospodarstwa Krajowego we współpracy ze Śląskim Centrum Chorób Serca, zaangażowała się w ogólnopolską akcję budującą świadomość problemu transplantacji u najmłodszych „Twoje tak ma moc!”.

Przeszczep to hasło, które pojawia się w przestrzeni publicznej coraz częściej. Jakiś czas temu był to temat tabu, a dla tych, co usłyszeli takie hasło, nieraz oznaczało ono wyrok śmierci. Rozwój medycyny sprawił, że człowiek żyje coraz dłużej i bardziej komfortowo. Obecnie jesteśmy w stanie „naprawić” wiele z ludzkich organów, a w przypadkach ciężkich uszkodzeń nauczyliśmy się zastępować je narządami od innych ludzi.

Kilka faktów o przeszczepach, które powinniście znać:

„Wiem, że śmierć dziecka to trauma do końca życia. Jako matka nie wyobrażam sobie starty dziecka i trudno mi sobie wyobrazić, jakie cierpienie przechodzą rodzice, kiedy ich dziecko odchodzi. Jednocześnie podobna tragedia spotyka rodziców, których dzieci chorują, a jedynym ratunkiem jest transplantacja. Znam historie osób, których dzieci nie doczekały takiego przeszczepu i tych, których dzieci dzięki tym przeszczepom żyją – mówi Renata Kościelniak, prezes Fundacji Banku Gospodarstwa Krajowego. – Z przekazem >>Twoje tak ma moc<< dotarliśmy w zeszłym roku do ponad 7 mln osób. Mamy nadzieję, że w tym roku uwiadomimy jeszcze więcej osób”.

Grafika: Fundacja BGK

W 2021 roku, z okazji corocznego miesiąca Donacji i Transplantacji obchodzonego na całym świecie, został namalowany mural – Przytulaśny Miś, którego autorem jest zaangażowany społecznie artysta Wojciech Brewka, jeden z najbardziej uznanych malarzy młodej sztuki.

„Chciałem stworzyć obraz misia, który będzie symbolem zarówno biorcy, jak i dawcy. Miś jest jakby >>pozszywany<< z różnych fragmentów, a w rękach trzyma anatomiczne serce. Tak naprawdę pozostawiam odbiorcy interpretację, czy miś przyjmuje serce, czy je oddaje – to oczywiście metafora” – powiedział Wojciech Brewka w czasie oficjalnej prezentacji muralu.

Akcja „Twoje tak ma moc” wkracza w nowy etap. Zmienia się z jednorazowego przedsięwzięcia w cykliczną kampanię skierowaną do każdej Polki i Polaka i będzie kontynuowana na wielu płaszczyznach.

Kampania „Twoje tak ma moc”, na nośnikach w sieci MORE, w największych miastach Polski rusza już 26 października. Partnerami akcji są Fundacja Banku Gospodarstwa Krajowego, Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu oraz Jet Line, który udostępnia swoje nośniki MORE w całym kraju i wspiera technologicznie akcję.

Źródło informacji: Fundacja BGK
Grafika: Fundacja BGK

Exit mobile version