4 SLSz otrzymało nowy symulator samolotu szkoleniowego PZL-130 TC-II, na którym od 20 stycznia szkolą się podchorążowie oraz instruktorzy Orlików.
Symulator zainstalowany w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie spełnia wymagania norm obronnych i będzie służył nauce podchorążych w zakresie procedur awaryjnych, uruchamiania silnika, kołowania, startu i lądowania oraz wykonania zadań przewidzianych w Programie Szkolenia Lotniczego. Dzięki temu w znacznym stopniu zostanie odciążona flota samolotów szkoleniowych i zwiększy się bezpieczeństwo lotów. Dodatkowo, zespół akrobacyjny „Orlik“ będzie wykorzystywał symulator do wirtualnych treningów lotów grupowych.
Symulator został zaprojektowany i wykonany przez firmę Airbus we współpracy z ETC-PZL Aerospace Industries.
Urządzenie składa się z trzech modułów. Pierwszy stanowi kabina symulatora wraz z układem wizualizacji, która jest repliką kabiny rzeczywistego samolotu. Zastosowany system wizualizacji wyposażony jest w sferyczny układ prezentacji sytuacji zewnętrznej zapewniający pole widzenia 180° x 80° i wyposażony jest w sześć projektorów o rozdzielczości 4K. W połączeniu z bazą danych terenu obejmującą cały obszar Polski, z bardzo dokładnym odwzorowaniem kilkunastu wybranych lotnisk wraz z podejściami, pozwala na stworzenie środowiska wirtualnego o wyjątkowo wysokiej jakości.
Stanowisko instruktora-pilota jest uproszczoną kabiną samolotu wyposażoną w układ wizualizacji zbudowany na 5 ekranach 65 calowych. Dzięki wyposażeniu symulatora w stanowisko instruktora-pilota w symulatorze możliwe jest prowadzenie treningu w lotach w szyku.
Stanowisko instruktora nadzorującego pozwala na konfigurowanie scenariusza ćwiczenia oraz sterowanie jego przebiegiem (ustalanie konfiguracji samolotu, zmiana parametrów wirtualnego środowiska, sterowanie symulacją awarii samolotu i jego systemów).
Oprogramowanie symulatora zapewnia funkcjonalność zapisywania i odtwarzania zapisanych lotów w czasie rzeczywistym, co czyni go jedynym symulatorem w Polsce, na którym można wykonywać loty w formacji do 7 samolotów. Wraz z symulatorem Airbus dostarczył również dokumentację, pakiet logistyczny i zapewnił przeprowadzenie szkoleń dotyczących użytkowania i obsługi urządzenia.
Obecnie Airbus realizuje również kontrakt na gruntowną modernizację drugiej partii samolotów szkoleniowych Orlik, dzięki której cała flota wojskowych Orlików zostanie ujednolicona.
/inf. Airbus, red. 4 SLSz/fot. por. Ewa Złotnicka; Airbus/