piątek, 26 kwietnia, 2024
DęblinNaukaPowiat ryckiWiadomości

SOSW w Dęblinie prowadzi działania innowacyjne w ramach współpracy z innymi placówkami

W celu popularyzacji form i metod pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi podjęliśmy się trudnego zadania – szkolenia nauczycieli  placówek oświatowych z terenu powiatu ryckiego. Współpracując z PPP w Dęblinie i wykorzystując bazę naszej placówki zorganizowaliśmy dwie edycje sieci współpracy i samokształcenia.

Pierwsza, już zakończona, o tematyce „Dziecko z zaburzeniami mowy w przedszkolu i szkole”  polegała na realizacji cyklicznie zajęć warsztatowych dla  60 nauczycieli i pedagogów oraz logopedów. Uczestnicy pracowali w  grupach realizując trzy warsztaty tematyczne. Treści warsztatowe opracowane zostały przez specjalistów poradni oraz logopedów, również z naszej placówki, a obejmowały m. in. takie zagadnienia jak: Dziecko z dyslalią i opóźnionym  rozwojem mowy, z niedosłuchem i zaburzeniami słuchu centralnego, dziecko z niepłynnością mowy – współpraca nauczyciela, wychowawcy z logopedą, mutyzm czy nieśmiałość – czego nie robić, aby nie utrwalać nieprawidłowych zachowań.

Podczas drugiej edycji sieci współpracy i samokształcenia, trwającej od 9 kwietnia br. podjęliśmy temat: „Zachowania agresywne u dzieci i młodzieży, w tym niepełnosprawnych intelektualnie i z autyzmem”.  Nauczyciele SOSW w Dęblinie odpowiedzialni za przygotowanie i przeprowadzenie np. modułów: problem agresji i zachowań trudnych u dzieci młodszych z autyzmem; podstawowe informacje dotyczące procedury Niebieskiej Karty, rola Zespołu Interdyscyplinarnego, obowiązki pracowników oświaty a ryzyko występowania przemocy w rodzinie, wykorzystują w ramach sesji wykładowych i panelowych swoje doświadczenie oraz specjalistyczną bazę placówki. Uczestnicy szkoleń mogli obejrzeć sale ćwiczeń, SI, rehabilitacyjną, sami doświadczać stymulacji różnych obszarów, poznać skuteczne sposoby pracy z uczniem SPE oraz umożliwiające profilaktykę zachowań agresywnych.

Wspomagając pracę szkół i przedszkoli umożliwiamy uczniom oraz przedszkolakom realizację zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej. W/w korzystają nieodpłatnie z bazy SOSW, tj. gabinetów specjalistycznych SI i biofeedback. Celem takiej oferty jest przede wszystkim pomoc w usprawnianiu dzieci, ale również promocji szkoły specjalnej w środowisku – umożliwienie wejścia do placówki rodzicom oraz uczniom posiadającym orzeczenia podczas codziennego dnia pracy.

Paweł Jaraszek