czwartek, 2 maja, 2024
Kraj i światWiadomości

W trakcie drążenia tunelu pod drogę S3 w okolicy Wałbrzycha odkryto sztolnię

W trakcie drążenia tunelu pod nową drogę ekspresową natrafiono na stara sztolnię. Prześwit odkrytego tunelu ma ok 1,5 na 2 metry. Wyrobisko górnicze jest częściowo drożne.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad do odkrycia doszło kilka dni temu w rejonie Starych Bogaczowic. W czasie drążenia tunelu w jednej z naw natrafiono na niezidentyfikowane wyrobisko górnicze. Sztolnia o przebiegu północny wschód – południowy zachód usytuowana jest prawie prostopadle do drążonego tunelu.

Sztolnia ma około 1,5 metra szerokości i ok. 2,0 m. wysokości. Jej dno znajduje się na wysokości ok. 2,0 m powyżej podłoża budowanego tunelu. Została ona wydrążona w masywnym zlepieńcu, bez obudowy, ze stropem wykonanym w kształcie sklepienia.

Jak dalej czytamy w komunikacie GDDKiA, w kierunku zachodnim od tunelu sztolnia jest niedrożna, występuje tu usyp skalny wypełniający cały przekrój sztolni. Drożny jest tunel w kierunku wschodnim. W odległości ok. 50,0 m występuje lokalny opad skał stropowych o długości ok. 3,0 m i wysokości ok. 0,5 m powyżej linii stropu. Materiał skalny utworzył w tym miejscu przytamkę, która spiętrzyła wodę. Za przytamką sztolnia jest drożna, ale nie była penetrowana. Na podłodze sztolni widoczne są ślady po podkładach torowiska, które służyło do odstawy urobku. Torowiska, ani innych elementów wyposażenia nie stwierdzono.

 

Analiza archiwalnej mapy Geologische Karte von Preusen und benachbarten deutsche Landern z 1914 r. wydanej ponownie w 1929 roku wskazuje na istnienie w rejonie Starych Bogaczowic nadań górniczych, związanych z poszukiwaniem pokładów węgla kamiennego. Odkryta sztolnia znajduje się w granicy nadania o nazwie „Steinkohlenbergwerk consolidirte Heinrich Anna” Stl. W historii górnictwa Wałbrzyskiego Zagłębia Węglowego nie ma informacji o udokumentowaniu i eksploatowaniu w tym rejonie pokładów węgla kamiennego. Na tej podstawie można wnioskować, że odkryta sztolnia drążona była między 1914 a 1929 rokiem.

Odkrycie sztolni nie wpływa na prowadzenia prac przy budowie drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra. Przebiegają one zgodnie z założonym harmonogramem.

/inf., zdj., wideo: GDDKIA/