piątek, 3 maja, 2024
DęblinWiadomości

Wróciły pociągi z Dęblina do Radomia. PKP zapowiada otwarcie drogi pod wiaduktem na ul. Balonna

Po ponad rocznej przerwie wróciły kursy pociągów na odcinek Dęblin – Bąkowiec. Pasażerowie mogą już korzystać z dwóch nowych peronów i przejścia podziemnego.

W Dęblinie gotowy jest już cały drugi peron. W grudniu udostępniono jedną krawędź, co umożliwiło przywrócenie ruchu pociągów do Łukowa. Na peronie zamontowano nowe ławki, oświetlenie i gabloty informacyjne. W weekend oddano drugą krawędź. W niedzielę, 10 marca z peronu pierwszego i drugiego podróżni odjechali bezpośrednimi pociągami do Radomia. Jednocześnie kończy się zastępcza komunikacja autobusowa z Dęblina do Bąkowca. Bezpośrednie połączenie kolejowe między Dęblinem a Radomiem dotyczy tylko Kolei Mazowieckich. PKP Intercity na odcinku Lublin-Radom przez Puławy, Dęblin korzysta nadal z zastępczej komunikacji autobusowej.

Na jednokrawędziowym pierwszym peronie przy dworcu ułożono płyty peronowe i nową nawierzchnię. Wybudowano nowe chodniki. Montowane jest oświetlenie. Od niedzieli z peronu korzystają podróżni. W trakcie budowy znajduje się peron trzeci – wyspowy . Obiekt zostanie oddany do użytku w czerwcu tego roku.

– Perony będą dostosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ścieżki dotykowe ułatwią poruszanie się osobom niedowidzącym. Bezpieczną drogę do pociągu zagwarantuje nowe przejście podziemne wyposażone w pochylnie i trzy windy. Powstały już ściany, zadaszenie tunelu oraz schody prowadzące na perony. Obecnie przejście umożliwia dojście do peronu drugiego – informuje Karol Jakubowski z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Remont wiaduktu i ulicy Balonna zbliża się ku końcowi

W Dęblinie dobiega końca pierwszy etap przebudowy torów po zachodniej stronie stacji. Ułożono nowe szyny i tłuczeń. Zakończyła się modernizacja siedmiu nowych torów oraz 21 rozjazdów. Nad nowymi torami zamontowano sieć trakcyjną. Trwają odbiory techniczne i eksploatacyjne nowych elementów infrastruktury. Równolegle postępuje budowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na początku roku rozpoczęły się prace obejmujące tory po wschodniej stronie stacji.

Zakończyła się budowa torów na wiadukcie kolejowym nad ul. Balonna w Dęblinie. – Pierwszym torem jeżdżą już składy towarowe. Ułożono szyny drugiego toru. Zakończył się montaż sieci trakcyjnej. Przebudowany wiadukt umożliwia sprawny i szybki przejazd pociągów. Po modernizacji pociągi na odcinku Pilawa – Dęblin – Lublin pojadą tam z prędkością 160 km/h – informuje Jakubowski.

Korzyści z przebudowy odczują również kierowcy. Wiadukt został podwyższony i poszerzony. Zapewni to dwustronny ruch, który do tej pory odbywał się naprzemiennie. Otwarcie drogi pod wiaduktem nastąpi na początku czerwca tego roku. Remont ten nie obejmuje wiaduktu od strony ul. Podchorążych czyli na linii Dęblin-Radom.

Punktualniejsze i bezpieczniejsze podróże w Dęblinie zapewni nowe lokalne centrum sterowania. Budynek znajduje się już na ukończeniu. Będą montowane nowoczesne systemy komputerowe, umożliwiające zdalne sterowanie urządzeniami na stacji i linii. Zapewniony będzie sprawny ruch pociągów od Garwolina przez Dęblin do Puław.

Nowe mosty na Wieprzu

– Budowa kolejowej przeprawy nad rzeką Wieprz, to jedno z najbardziej skomplikowanych technicznie zadań na modernizowanej trasie Warszawa – Lublin – przyznaje Karol Jakubowski. Gotowe są już obie bliźniacze konstrukcje o długości 170 m i szerokości 22 m, które zostały wsunięte na podpory za pomocą specjalnych siłowników. Od ubiegłego roku po jednej z nich jeżdżą ciężkie składy towarowe obsługujące m.in. Zakłady Azotowe w Puławach. – Drugi obiekt zostanie oddany do użytku wraz z jednym torem na odcinku Dęblin – Lublin na jesieni – zapewnia Jakubowski.