MotoRegionWiadomości

GDDKiA: Przygotowujemy kolejne inwestycje w woj. lubelskim

Na etapie przygotowania znajdują się zarówno drogi ekspresowe realizowane w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, jak i obwodnice, które powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Przedstawiamy szczegółowy stan przygotowania inwestycji w regionie.

GDDKiA przygotowuje dokumentację dla 11 odcinków dróg ekspresowych

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, obecnie, w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, przygotowywana jest dokumentacja dla 11 odcinków dróg ekspresowych w woj. lubelskim, o łącznej długości ok. 176 km.

Niebawem ogłoszone zostaną przetargi na wyłonienie wykonawców trzech odcinków drogi S17 między Zamościem a Hrebennem o łącznej długości ok. 50 km. Jednocześnie trwają prace przygotowawcze do budowy pięciu odcinków trasy S17 od Piask w kierunku Zamościa (ok. 67 km) oraz trzech odcinków drogi S12 od Piask do Dorohuska (ok. 60 km). Wyłonienie wykonawców tych dróg planowane jest w 2022 i 2023 roku.

Jak dalej czytamy w komunikacie, w fazie przetargowej jest też pięć odcinków trasy S19 od granicy woj. lubelskiego z woj. mazowieckim do początku obwodnicy Lubartowa, o łącznej długości ok. 78 km. Podpisanie umów planowane jest w przyszłym roku.

Siedem zadań z Programu budowy 100 obwodnic

W woj. lubelskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 GDDKiA planuje siedem inwestycji. Są to obwodnice Janowa Lubelskiego, Dzwoli, Gorajca, Szczebrzeszyna, Zamościa (wszystkie w ciągu DK74) oraz Łęcznej (DK82) i Łukowa (DK63/DK76). Drogi przebiegać będą po nowym śladzie.

W ramach tych inwestycji powstaną jednojezdniowe drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Przebudowane również zostaną drogi poprzeczne i skrzyżowania. Powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego i obiekty mostowe.

“W tym roku podpisaliśmy umowy z wykonawcami na przygotowanie dokumentacji projektowych dla obwodnic Łęcznej i Łukowa. Wyłoniliśmy też wykonawców dokumentacji obwodnic Szczebrzeszyna i Zamościa. Projektanci pracują nad dokumentacją obwodnicy Janowa Lubelskiego oraz Gorajca. W przypadku Dzwoli wystąpiliśmy do Wojewody Lubelskiego z wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)” – informuje GDDKiA.

Obwodnica Janowa Lubelskiego (DK74)

Inwestycja jest obecnie na etapie prac przygotowawczych. “Opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Analizowane są cztery warianty obwodnicy, omijające miasto od północnej lub południowej strony.

Obwodnica będzie posiadała jedną jezdnię, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Zbudowane także zostaną m.in. obiekty inżynierskie, nowe drogi dojazdowe zapewniające obsługę komunikacyjną terenu przyległego do DK74, a także infrastruktura do ruchu pieszych” – wyjaśnia GDDKiA.

Obwodnica Dzwoli (DK74)

“Uzyskana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i wystąpiliśmy do Wojewody Lubelskiego z wnioskiem o wydanie decyzji ZRID. Rozpoczęcie prac planowane jest w przyszłym roku” – czytamy w komunikacie.

Inwestycja obejmie m.in. budowę jednojezdniowej drogi klasy GP (po jednym pasie ruchu w każdym kierunku) o długości ok. 2,8 km, która ominie Dzwolę od północy. Powstaną także dodatkowe jezdnie obsługujące przyległy teren oraz zjazdy do nieruchomości.

Obwodnica Gorajca (DK74)

Droga będzie miała ok. 6,7 km długości i ominie Gorajec po północno-zachodniej stronie. Inwestycja jest na etapie prac przygotowawczych. Uzyskano już dla niej decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Projektanci opracowują dokumentację geodezyjną i kartograficzną oraz geologiczną.

Obwodnice Szczebrzeszyna, Zamościa (DK74), Łęcznej (DK82), Łukowa (DK63/76)

Dla tych czterech obwodnic w tym roku wyłoniono wykonawców STEŚ-R. Po wykonaniu dokumentacji oraz przeprowadzeniu działań informacyjnych, kolejnym etapem będzie złożenie wniosku do odpowiednich organów o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które zatwierdzą przebieg dróg.

W ramach inwestycji powstanie jednojezdniowa droga klasy GP – po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Przebudowane również zostaną drogi poprzeczne i skrzyżowania z projektowaną drogą. Powstaną drogi do obsługi ruchu lokalnego i obiekty mostowe.

 

inf.,fot. GDDKiA