wtorek, 16 kwietnia, 2024
DęblinPowiat ryckiWiadomości

FLIRT dla Kolei Mazowieckich na torach testowych w Żmigrodzie

Na specjalnym torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie prowadzone są testy typu elektrycznego zespołu trakcyjnego typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich. Jest to pierwszy pojazd wyprodukowany w ramach umowy ramowej na dostawę 71 pociągów elektrycznych. Pojazd jest sprawdzany w ekstremalnych warunkach pod kątem bezpieczeństwa i komfortu podróży.

– Celem prowadzonych testów jest kompleksowe sprawdzenie kluczowych systemów pociągu, między innymi układu napędowego, hamulcowego czy systemu antypoślizgowego tak, aby wyeliminować ewentualne błędy i zapewnić maksymalne bezpieczeństwo podróżnym. Badane są również: system informacji pasażerskiej, klimatyzacja oraz inne systemy mające wpływ na komfort podróży –  wyjaśnia Magdalena Dankowska, Dyrektor Projektu w Stadler Polska.

Na torze doświadczalnym przeprowadzane są zarówno badania pojazdu prowadzone przez Stadlera, jak i te zlecone między innymi Instytutowi Kolejnictwa. Testy mają na celu potwierdzenie spełnienia wszystkich wymagań aktualnie obowiązujących TSI oraz zgodności z polską infrastrukturą kolejową. Pomyślne przejście badań będzie skutkowało uzyskaniem przez pojazd tzw. homologacji, czyli zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji.

Za sterami testowanego pojazdu zasiedli maszyniści Kolei Mazowieckich. W nocy, dokładnie 1 października br., rozpoczęli pierwszy przejazd testowy.

 – Testy typu są niezbędne, aby uzyskać dopuszczenie pojazdu do ruchu. Po ich przejściu będziemy mieli pewność, że nasi maszyniści mogą bezpiecznie wozić pasażerów. Dla nich też jest to wymagające i trudne zadanie. Prowadząc testowany pojazd muszą pamiętać o wszystkich zasadach bezpieczeństwa, a jednocześnie przeprowadzać trudne doświadczenia związane z zachowaniem pojazdu w stanach awaryjnych – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.

Pojazd FLIRT został wyprodukowany w ramach kontraktu ramowego zawartego w styczniu 2018 r. Dostawy nowych pociągów produkowanych w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach zostały zaplanowane w sześciu transzach na podstawie oddzielnych umów wykonawczych. Pojazdy będą zastępowały stopniowo wycofywane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 Kolei Mazowieckich, poprawiając znacząco komfort i bezpieczeństwo podróżowania w regionie, a także zapewniając nowe możliwości przewozowe. Pierwsza umowa wykonawcza na dostawę sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT, z której pochodzi prezentowany pojazd, została zawarta w maju 2018 r. Pojazdy z tego zamówienia przewidziano do obsługi trasy Warszawa – Działdowo.

Pojazd FLIRT dla Kolei Mazowieckich to elektryczny zespół trakcyjny o lekkiej, aluminiowej konstrukcji, a jego nowatorskie rozwiązania techniczne gwarantują niskie zużycie energii elektrycznej. Jest wyposażony w klimatyzację, nowoczesny system informacji wizualno-dźwiękowej, bezprzewodowy dostęp do Internetu, wygodne siedzenia ze składanymi podłokietnikami i stolikami, gniazdka elektryczne oraz nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo podróżnym zapewnia monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, defibrylatory oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą lub kierownikiem pociągu w sytuacji awaryjnej.

Pojazd jest przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – posiada platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom z ograniczoną mobilnością oraz pętlę indukcyjną dla osób niedosłyszących poprawiającą słyszalność komunikatów. Przewidziano w nim także miejsce do przewozu wózków dziecięcych i rowerów. Porusza się z prędkością maksymalną 160 km/h i mieści 590 podróżnych, w tym 269 osób na miejscach siedzących. Pojazd to także nowa jakość dla obsługi pociągu – ergonomicznie zaprojektowana kabina maszynisty jest wyposażona w komfortowy fotel, urządzenie do chłodzenia i podgrzewania posiłków. Została także zaprojektowana strefa dla kierownika pociągu wyposażona m.in. w ekran monitoringu z możliwością wygłaszania komunikatów.

Elektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich jest wyposażony w urządzenia ETCS poziomu 2 (nowoczesny system GUARDIA produkcji Stadlera), który zwiększa bezpieczeństwo ruchu i prowadzenia pojazdu poprzez automatyczną kontrolę prawidłowości postępowania przez maszynistę. Spełnia także wymagania najnowszych standardów TSI oraz aktualnych norm bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227).