czwartek, 2 maja, 2024
Kraj i światSPONSOROWANEWiadomości

Karpacz’23: wyniki raportu UNGC o konsumentach i gospodarce obiegu zamkniętego

79 proc. Polaków uważa, że wprowadzanie standardów gospodarki obiegu zamkniętego ma sens, zaś 69 proc. deklaruje chęć pogłębiania swej wiedzy na temat postaw i praktyk przyjaznych środowisku – wynika z raportu przygotowanego przez UN Global Compact we współpracy z McDonald’s, zaprezentowanego podczas XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

McDonald’s nad Wisłą to ponad 530 restauracji zarządzanych w 90 proc. przez lokalnych przedsiębiorców – franczyzobiorców, a sieć wyznacza trendy w działaniach na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego w opakowaniach.

„Współpracujemy z polską firmą Miklan-Ryza, która jest innowatorem i liderem na skalę europejską w odzyskiwaniu włókien papierowych ze zużytych produktów. Opracowana wspólnie z recyklerem innowacyjna technologia pozwala przywracać do systemu także słomki, papierowe kubki po napojach, a nawet zabrudzone papierowe opakowania po burgerach” – tłumaczy Anna Borys, Impact Director McDonald’s Polska.

Rozwiązania wdrożone w restauracjach McDonald’s korespondują z treścią raportu pt. „Gospodarka obiegu zamkniętego w opakowaniach”, przygotowanego przez UN Global Compact, największą na świecie inicjatywę skupiająca zrównoważony biznes. Raport, objęty partnerstwem McDonald’s, podsumowuje wnioski ze spotkań ekspertów i przedstawicieli biznesu w ramach Platformy ds. GOZ, powołanej razem z UNGC.

„Wyniki raportu można określić jako >>ostrożnie optymistyczne<<: 10 proc. respondentów deklaruje, że posiada dużą wiedzę na temat korzyści związanych z recyklingiem, a ponad trzy czwarte z nich uważa, że idea gospodarki obiegu zamkniętego ma sens” – wyjaśniała Małgorzata Greszta, partnerka zarządzająca w CSR Consulting.

Raport zawiera trzy strategiczne rekomendacje dla biznesu chcącego wprowadzać w życie rozwiązania przyjazne środowisku. Pierwszą jest wypracowanie kompleksowych strategii i regularne prezentowanie ich wyników. Drugą – włączenie w proces proekologicznej zmiany konsumentów, którzy, jak wynika z raportu, są otwarci na wiedzę i gotowi do zmiany swoich zachowań. Trzecią – otwarcie na innowacje i budowa całego ekosystemu, co zakłada budowę wspólnego, ponadsektorowego łańcucha wartości.

„Kluczową rolę odgrywa edukacja, co udowodnił sukces naszych kampanii reklamowych wyjaśniających konsumentom sens i zasady przyjaznych środowisku rozwiązań McDonald’s. Po realizacji kampanii 4 proc. więcej naszych gości wyraziło intencję segregowania odpadów. Tę zmianę postawy zauważył także nasz recykler Miklan-Ryza – zwiększyła się czystość frakcji” – komentowała Anna Borys.

Zdaniem Kamila Wyszkowskiego, przedstawiciela krajowego i dyrektora wykonawczego UN Global Compact Network Poland, należy zastanowić się również nad rozwiązaniami systemowymi, na przykład wprowadzeniem systemu kaucyjnego promującego segregowanie odpadów i opakowań.

„Po prostu musimy zbudować gospodarkę obiegu zamkniętego – i to nie tylko z powodu konieczności wprowadzania Zielonego Europejskiego Ładu, ale przede wszystkim zmian klimatu, których konsekwencje odczuwamy już teraz” – wyjaśniał Kamil Wyszkowski.

Z kolei prof. Ewelina Szczech-Pietkiewicz, kierowniczka Zakładu Unii Europejskiej w Szkole Głównej Handlowej zauważyła, że ustawodawstwo w tym zakresie musi zakładać pewną elastyczność.

„Jednym firmom opłacać się będzie używanie zamienników, a innym, którzy jak McDonald’s pochwalić się mogą konkretnymi osiągnięciami, korzystanie z wypracowanych rozwiązań i technologii” – powiedziała ekspertka.

W dyskusji zabrał głos również poseł Andrzej Grzyb, członek Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Jak wyjaśniał, od praktyki ponownego wykorzystania surowców, nie ma odwrotu.

„Recykling to konieczność, m.in. dlatego że Europa jest dramatycznie uboga w surowce i pierwiastki, także te krytyczne. Niniejszy raport pokazuje, że w tej kwestii wśród Polaków panuje konsensus” – podkreślał parlamentarzysta.

McDonald’s Polska wdraża zielone innowacje umożliwiające ograniczanie wykorzystania zasobów planety i produkcję żywności w sposób zrównoważony wspólnie ze sprawdzonymi dostawcami. Ważnym elementem zrównoważonego rozwoju jest również wsparcie lokalnych społeczności. W przypadku McDonald’s nieocenione jest tu doświadczenie franczyzobiorców, aktywnie zaangażowanych w inicjatywy na rzecz mieszkańców, na co dzień i w potrzebie. To właśnie licencjobiorcy wiedzą, jakie są potrzeby lokalnych społeczności i jak marka może na nie odpowiadać

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Zdjęcia: Fot. PAP/C. Piwowarski